Het is belangrijk dat je als professional veilig een huisbezoek kunt doen. Lastige situaties kunnen escaleren. Wat doe je dan en wat had je vooraf kunnen doen om deze situatie te voorkomen?

Ambulante zorgmedewerkers worden tijdens huisbezoeken regelmatig geconfronteerd met agressie of geweld. Een huisbezoek kan behoorlijk emotioneel worden wanneer er wordt verteld dat dingen beter kunnen of andere moeten zoals de opvoeding van een kind. De dreiging komt niet alleen van cliënten zelf maar ook vanuit de persoonlijke omgeving en van naasten.

Agressie of een onveilig gevoel kan je werkplezier enorm verpesten. Naast de daadwerkelijke pijn in het geval van fysiek geweld, kunnen verbale en fysieke agressie leiden tot psychische pijn en andere gezondheidsklachten zoals:

  • Angstgevoelens
  • Slaapstoornissen
  • Maagpijn
  • Psychosomatische klachten

Er zijn al veel zorginstellingen succesvol in het omgaan met of het verminderen van agressie tegen zorgverleners. Hoe zorg je voor je veiligheid? Het FCB heeft een checklist opgesteld waarmee je risico’s in kaart kunt brengen. Doe de checklist van FCB, je kunt de checklist hier downloaden.

Bij een huisbezoek vormt agressief gedrag vaak het grootste risico. Maar er kunnen meer risico’s zijn. Ook roken, huisdieren en hygiëne kunnen een risico vormen voor jouw gezondheid en veiligheid. Is dit het geval, ga dan na of er iets aan de situatie valt te veranderen. Soms kan de conclusie zijn dat een huisbezoek gewoonweg niet mogelijk is.

Een veilig huisbezoek begint met een goede voorbereiding

De ervaring leert dat het maken van een goede risico-inschatting en het treffen van de juiste voorzorgsmaatregelen, de kans op agressie of geweld aanzienlijk kan verminderen. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

  1. Bereid een huisbezoek goed voor en zorg dat je vooraf weet wat de risico’s zijn.
  2. Neem bij een onveilig gevoel of twijfel een collega mee.
  3. Laat collega’s weten waar en wanneer je op huisbezoek bent.
  4. Werk op afspraak, zorg dat je op tijd bent en informeer de cliënt als het later wordt.
  5. Draag geen waardevolle spullen bij je.
  6. Neem een communicatiemiddel mee zoals een mobiele noodknop met GPS.
  7. Hoe wordt er open gedaan, hoe gedraagt de cliënt zich en zijn er meerdere mensen in huis? Dit zijn belangrijke vragen die je jezelf moet  Bij een onveilig gevoel ga je weg en maak je een nieuwe afspraak.
  8. Loop achter de cliënt aan, loop niet voorop.
  9. Kies een (zit)plaats zodat je als eerste bij de deur bent in een noodgeval.
  10. Accepteer het niet wanneer de deur achter je op slot wordt gedaan.

Mobiele noodknop voor ambulante zorgverleners

Het is niet altijd mogelijk om samen te gaan. Daarnaast kunnen vervelende situatie zich onbewust toch voordoen. Het is dan fijn dat je, ondanks dat je alleen bent, direct hulp kunt inschakelen. Via een mobiele noodknop sta je met één druk op de knop in verbinding met een professionele alarmcentrale. De centralist kan meeluisteren en eventueel terug praten. Daarnaast weet de centralist waar je bent, welk protocol er moet worden gevolgd en wie er eventueel moeten worden ingeschakeld. Een andere groot voordeel van een particuliere alarmcentrale is dat zijn rechtstreeks 112 kunnen inschakelen. Hierdoor is politie of een andere hulpdienst snel ter plaatse. Het is ook mogelijk om zelf de alarmopvolging te doen. Wil je meer weten over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op.