Alleen werken in de zorg? Waarborg veiligheid met alarmeringssysteem

Als zorgprofessional of hulpverlener sta je graag klaar voor anderen. Je wilt van betekenis zijn voor je medemens. Vandaag de dag is werken in de zorg niet zonder risico. Zeker als je alleen je vak uitoefent. De kans bestaat dat je tijdens je werk te maken krijgt met agressie of geweld. Negen van de tien keer gebeurt er niets en kun je je honderd procent focussen op je taak als zorgprofessional of hulpverlener. Met het alarmeringssysteem van SOSvolaris vergroot je je gevoel van veiligheid.  Als je onraad ruikt of je onveilig voelt, sla je met één druk op de knop alarm. Wil je weten hoe dit beproefde systeem jou ondersteunt? Graag zetten we in dit blog een aantal aspecten over (veilig) alleen werken in de zorg op een rij.

Veilige werkomgeving en Arbowet

Werk je als zorgverlener of hulpverlener in dienst of in opdracht van een zorginstelling? In dat geval moet je kunnen vertrouwen op een veilige werkomgeving. De Arbowet stelt dat een werkgever verantwoordelijk is voor een veilige, gezonde werkplek. Verder gelden er op de werkvloer een aantal strikte gedragsregels waaraan zowel zorgverleners als cliënten zich moeten houden. Zo zijn bijvoorbeeld discriminerend gedrag, seksuele intimidatie en agressief gedrag wettelijk verboden. Bij overtreding van deze gedragsregels geldt een sanctie. Vanuit Arbo-oogpunt is het een goede zaak om zorgverleners of hulpverleners uit te rusten met een mobiel alarmeringssysteem. Heb je zo’n noodknop op zak, dan vergroot je niet alleen het veiligheidsgevoel op de werkvloer. Ook de zorg aan de cliënt blijft gewaarborgd.

Omgaan met agressie en geweld in de zorg

Agressie en geweld in de zorg zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. Alleen werken in de zorg kan het gevoel van onveiligheid vergroten. Het maakt daarbij niet uit of je in loondienst werkt of zelfstandig opereert. Soms ben je bijvoorbeeld alleen in een ruimte, je loopt in je eentje over de afdeling of je verleent de zorg in het donker. De zorgbehoevende cliënt is niet per definitie de agressor. Soms vertolken ook familieleden, omstanders of buitenstaanders een kwalijke rol als jij je werk doet. Lukt het om alarm te slaan als je je onveilig voelt? Als je kiest voor het beproefde alarmeringssysteem van SOSvolaris kun je in elke onverwachte of dreigende situatie direct ongemerkt aan de bel te trekken. Zo schakel je razendsnel collega’s, beveiligers of hulpdiensten in.

Noodknop als alarmeringssysteem

Kom je als zorgprofessional of hulpverlener in een onveilige situatie terecht. Bedenk dat je er niet alleen voor hoeft te staan. Er is de afgelopen jaren regelmatig onderzoek gedaan naar diverse onveilige werkomstandigheden. Uit dit onderzoek blijkt dat betrokken hulpverleners of zorgprofessionals zich veel veiliger voelen als ze op afstand hulp kunnen inschakelen. Met het beproefde alarmeringssysteem van SOSvolaris ga je met een veel geruster gevoel van huis om je werk te doen. Onze noodknop is draagbaar, betrouwbaar en zeer vriendelijk in het gebruik. Ook zonder Wifi moet zo’n mobiele noodknop prima functioneren. Dat betekent dat ook de organisatie achter de alarmering van A to tot Z moet kloppen. Als je op de knop drukt, moet je erop kunnen vertrouwen dat je de gevraagde hulp snel krijgt.

Tips om agressief gedrag te voorkomen?

Als zorgprofessional of hulpverlener kom je uiteraard goed beslagen ten ijs als je op locatie zorg verleent aan een cliënt. Ongetwijfeld heb je opleidingen gevolgd hoe je moet omgaan met agressief of gewelddadig gedrag. De praktijk is echter weerbarstig. Behalve cliënten kunnen ook familieleden of bezoekers zich plotseling agressief gedragen. Bij de cliënt hangt het ongewenste gedrag vaak samen met het ziektebeeld. Bij familieleden zijn opgekropte frustratie of angst vaak de boosdoener. Versta jij de kunst om dit agressieve gedrag te voorkomen? En hoe zorg je ervoor dat het gedrag verder escaleert? Onderstaande tips kunnen een positieve bijdrage leveren:

  • Geef het goede voorbeeld, verdiep je in cliënten, stimuleer gewenst gedrag en probeert triggers die agressief gedrag uitlokken zo veel mogelijk te voorkomen.
  • Geef prioriteit aan het thema ‘Agressief gedrag’ binnen het Arbobeleid en laat regelmatig een Risico-inventarisatie uitvoeren op locatie.
  • Zet voor cliënten, familieleden en derden duidelijke gedragsregels op papier en geef duidelijk aan wat de consequenties of sancties zijn als ze deze regels overtreden.
  • Leer van ervaringen uit het verleden om incidenten in de toekomst te voorkomen. Volg cursussen, wissel ervaringen uit en verdiep je in best practices.

Actie en reactie na druk op noodknop

Heb je werk gemaakt van bovenstaande tips om agressief gedrag te voorkomen? En raak je desondanks verzeild in een onveilige werksituatie op locatie? Als je je onveilig voelt kun je dag en nacht onze mobiele noodknop indrukken. Met één druk op de knop waarschuw je collega-hulpverleners. Zij ontvangen direct een melding op hun noodknop of telefoon. Ook is het mogelijk om direct contact te krijgen met de alarmcentrale. Onze ervaren centralist luistert aandachtig naar je oproep en zorgt dat je de benodigde hulp zo snel mogelijk krijgt. Onze mobiele noodknop is uitgerust met een nauwkeurige locatiebepaling. Het maakt niet uit of je binnen of buiten aan het werk bent. De centralist weet direct waar je je bevindt en waar hij de benodigde hulp naartoe moet sturen.

Abonnement op mobiele noodknop?

Werk je als zorgprofessional of hulpverlener vaak alleen in de zorg? En wil je veilig werken op locatie een impuls geven? Met het krachtige alarmeringssysteem van SOSvolaris vergroot je je gevoel van veiligheid en kun je direct alarm slaan als er een onveilige situatie dreigt. Voor een vast bedrag per maand maak je gebruik van de mobiele noodknop, de benodigde software en de bijbehorende alarmopvolging. Interesse? Bekijk het instructiefilmpje op onze website, vergelijk de prijzen van de diverse abonnementen of plaats direct een bestelling.