Jezelf veilig voelen op de werkplek; met een onbezorgd gevoel jouw werk doen. Dat klinkt voor velen als iets logisch, maar helaas zijn er genoeg mensen met een onveilig gevoel op het werk.
Er kunnen veel redenen zijn waarom je jezelf onveilig voelt op het werk. Bijvoorbeeld omdat je te maken krijgt met ongewenst (seksueel) gedrag, wordt gepest, of wordt bedreigd. 1 op de 5 werknemers in Nederland krijgt te maken met ongewenst gedrag.
Is de Nederlandse maatschappij aan het verruwen, verhufteren en verharden?
In de eerste werkweek van november verschenen er verschillende berichten in de media. Je zou kunnen zeggen dat deze berichten getuigen van verruwing, verhuftering of verharding van onze maatschappij:
- Jeugdbeschermers worden met de dood bedreigd
- GGZ verpleegkundige is neergestoken
- Boswachters vrezen voor hun veiligheid
- Advocaat Philippe Schol is neergeschoten
- Winkels worden geplunderd en overvallen
Zeker voel ik me wel eens onveilig. De donkere dagen komen er weer aan. Als je dan tegen sluitingstijd vreemde types in de winkel (herenmode) krijgt en je bent alleen, hoop je iedere keer weer dat ze snel buiten zijn… In de hele spannende gevallen “roep” ik wel eens naar het kantoor: “Ja ik kom zo, heb nog klanten.” Net doen of ik niet alleen ben… En dan na het afsluiten moet ik achter het pand in de auto stappen, om de hoek, als daar iemand staat met vreemde gedachten… Ach het is nog steeds goed gegaan.
In steeds meer beroepsgroepen neemt de indruk over het aantal gevallen bedreiging en geweld toe. Ook lijkt de ernst en intensiteit toe te nemen. Recent heeft Advocatenblad hier een onderzoek naar gedaan. De conclusie: het gevoel van onveiligheid onder advocaten groeit.
Onveilig gevoel op het werk? Dit kun je er tegen doen.
Misschien voel je jezelf machteloos. Soms is een onveilig gevoel er in geslopen. Misschien is jouw onveilige gevoel ontstaan naar aanleiding van een incident. Afhankelijk van de oorzaak kun je kiezen voor andere oplossingen.
1. Benoem jouw onveilige gevoel op het werk en pak de regie
Uitspreken dat je jezelf onzeker voelt, nerveus of zelfs bang wordt van iemands gedrag, is niet makkelijk. Maar toch draagt dit bij aan de oplossing van de situatie. Is er frustratie bij de ander? Laat dan verbaal en non-verbaal zien dat je die frustratie begrijpt. De ander vraagt namelijk aandacht voor zijn of haar probleem en wil gehoord worden. De manier waarop dit wordt geuit is ongewenst. Spreek de persoon aan op zijn of haar gedrag. Bedenk: het gedrag is niet de persoon.
Weet ook dat je er niet alleen voor hoeft te staan. Voel jij je onveilig op het werk? Bespreek dit dan ook met jouw werkgever. Jouw werkgever is verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving. Het is belangrijk dat jij je als werknemer veilig voelt. Kaart de situatie aan bij jouw werkgever. Leg ook goed uit waarom jij je onveilig voelt. Zoek samen naar een passende oplossing en weiger niet zomaar dienst. Kom je er samen met jouw werkgever niet uit? Probeer dan medestanders te vinden. Het is dan veel moeilijker voor jouw werkgever om jouw verhaal als een individuele ervaring af te doen.
2. Training om jouw weerbaarheid te verhogen
Maatschappelijk werkers (54%), gespecialiseerd verpleegkundigen (51%) en artsen (50%) krijgen het vaakst te maken met intimidatie door klanten of patiënten (bron). Dit kan een grote invloed hebben op jouw gevoel van veiligheid. Het kan je machteloos doen voelen.
Beter kunnen omgaan met dergelijks grensoverschrijdend gedrag kun je leren. Niet altijd kun je de oorzaak direct beïnvloeden. Wel kun je de manier waarop jij om gaat met intimidatie veranderen. Het klinkt misschien oneerlijk. Waarom moet jij jezelf aanpassen door het onacceptabele gedrag van een ander? Toch zal je merken dat dit ontzettend goed kan helpen. Laat jezelf trainen door een professionele trainer. Je leert ongewenst gedrag sneller te herkennen en methoden om te de-escaleren. Ook kan de training bijdragen aan jouw eigen zelfvertrouwen. Wanneer jij jezelf weerbaar voelt, dan is de impact van ongewenst gedrag minder groot. Dit zorgt voor een minder onveilig gevoel op het werk.
3. Gebruik de omgeving in jouw voordeel en zet hulpmiddelen in
Eerder in dit blog heb ik een verkoopmedewerkster van een herenmodewinkel geciteerd. Je kun jezelf afvragen of het wel verstandig is om alleen in de winkel te staan. In (kleinere) horeca gelegenheden komen vergelijkbare situaties voor. Soms is het nou eenmaal niet haalbaar om met meerdere personen aanwezig te zijn.
Gebruik in dat geval de omgeving in jouw voordeel. Zorg dat je vluchtroutes hebt. Spreek daarnaast met jouw ondernemende buren af dat je een oogje in het zeil houdt bij elkaar. Doe dit door zicht te houden op elkaars winkel. Je kunt natuurlijk camera’s plaatsen om jouw eigen winkel in de gaten te houden. Maar waarom zou je deze camera’s niet ook gebruiken om een oogje in het zeil te houden bij elkaar? Ook kun je er aan denken om een mobiele noodknop bij je te dragen. Zodat je met één druk op de knop contact hebt met elkaar en discreet kan alarmeren. Hulp is dan snel ter plaatsen. Dat kan de-escalerend werken.
Ook kun je ervoor kiezen om (gezamenlijk) particuliere beveiligingsdiensten in te huren op de momenten waarop jij je minder veilig voelt. Weten dat je er niet alleen voor staat en hulp dichtbij is, draagt bij aan een onbezorgd gevoel en een veilige werkplek.