Alarmcentrale vs. eigen alarmopvolging

Met de mobiele alarmering van SOSvolaris is het mogelijk om alarm te slaan bij agressie, dreiging of een ongeval. Je bepaalt zelf wat er moet gebeuren in een noodsituatie. Je kunt kiezen voor eigen alarmopvolging (intern) waarbij het personenalarm belt naar één of meerdere vooraf ingestelde noodnummers en je kunt kiezen voor onze 24/7 alarmcentrale (extern). Daarnaast kun je scenario’s instellen waarbij je automatisch e-mail, spraakberichten, push- en SMS berichten kunt versturen. Kortom, er is veel mogelijk maar wat past het beste bij jouw organisatie en dient de alarmopvolging voor iedereen hetzelfde te zijn?

Alarmopvolging door 24/7 alarmcentrale

Iedere alarmmelding kan worden doorgezet naar onze 24/7 alarmcentrale. Tegelijkertijd kunnen er ook vooraf ingestelde alarmscenario’s worden gestart. De centralist zie dankzij de GPS locatiebepaling waar je bent en weet wat hij of zij moet doen dankzij het vooraf opgegeven protocol. Dit protocol stel je eenvoudig zelf samen vanuit het SOSvolaris platform. Het protocol is ten alle tijden te wijzigen vanuit de webbrowser. Ook kun je zelf jouw afmeldcode wijzigen of niet verplicht maken. De afmeldcode

Het voordeel van de 24/7 alarmcentrale
Met alarmopvolging door een alarmcentrale weet je zeker dat er altijd iemand klaar zit om de alarmopvolging te doen en dat 24 uur per dag. De centralist zorgt ervoor dat er adequaat wordt opgetreden en dan er direct de juiste hulp wordt ingeschakeld. Daarnaast kan de centralist direct politie, brandweer en ambulance inschakelen. Hierdoor zijn hulpdiensten sneller ter plaatse.

Alarmopvolging door collega en bedrijfshulpverlener

Het personenalarm kan bij nood één of meerdere noodnummers bellen. Neemt het eerste nummer niet op dan wordt het gesprek doorgezet naar het tweede nummer en zo verder. Tevens kunnen er automatisch verschillende alarmscenario’s gestart worden.

Het nadeel van eigen alarmopvolging
Het nadeel van interne alarmopvolging is dat de organisatie niet goed is ingericht op alarmmeldingen. Zo zijn collega’s niet altijd of onvoldoende beschikbaar en duurt het te lang voordat de juiste persoon de melding heeft ontvangen en actie heeft ondernomen. Het is daarom belangrijk om vooraf goed te inventariseren welke scenario’s je gaat toepassen en wie je opgeeft als achterwacht. Hierbij  moet je ook rekening houden met vakanties en werktijden. Twijfel je over interne of externe alarmering, neem dan contact met ons op.

Zelf in te stellen alarmscenario’s

Via vooraf ingestelde alarmscenario’s bepaal je zelf wat er naast de alarmcentrale of het uitgaande gesprek moet gebeuren. Je kunt meerdere scenario’s instellen. Zo kun je automatisch een SMS bericht versturen naar een groep bedrijfshulpverleners met daarin het type alarm (man down, SOS of ripcord), naam van het apparaat en de locatie. De locatie kan de naam van een geofence zijn maar ook een Google Maps URL.  Daarnaast kun je ook spraakberichten en e-mails versturen met dezelfde gegevens. De e-mails worden voornamelijk gebruikt als reminder voor managers dat er een alarmmelding is geweest.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van meerdere personenalarmeren kunnen de apparaten ook naar elkaar toe alarmeren door middel van een pushbericht. Dit wordt met name toegepast wanneer collega’s uit het zicht van elkaar werken. Ook dit bericht kan een naam en type alarm bevatten. Hieronder vind je een voorbeeld van een scenario samengesteld in het SOSvolaris platform.